El cul de dos cavalls

La història d’avui la vaig llegir fa temps en un d’aquells correus enviats entre col·legues. Ho faig extensible als amants de la ciència, la tècnica i les coses curioses i divertides.

[@more@]

Per què l’ample de via dels ferrocarrils d’Estats Units d’Amèrica és de 4 peus i 8,5 polzades ?
És un número bastant estrany.

Per què s’usa precisament aquesta amplada? Doncs perquè així és com es fa a Gran Bretanya i les vies americanes van ser construïdes per anglesos expatriats.

I per què els anglesos usaven aquest ample? Perquè els primers ferrocarrils van ser construïts per les mateixes persones que havien construït els antics tramvies i aquesta és l’amplada que usaven.

I per què ells usaven tal xifra? Perque utilitzaven les mateixes plantilles i eines que s’usaven per construir carruatges que usaven aquest espai entre rodes. Bé.

I per què els carruatges usaven aquesta estranya xifra d’espai entre rodes? Perquè si haguessin usat una altra qualsevol s’haguessin trencat en algun vell camí anglès, ja que aquesta és la distància entre les roderes.

Qui va construir aquests vells camins amb roderes? Les primeres carreteres de llarga distància a Europa (i Anglaterra) van ser construïdes per l’Imperi Romà per a les seves legions i han estat usades des d’aleshores.

I les roderes en els esmentats camins? Els carros de guerra de les legions romanes van formar les roderes inicials, que altres havien d’imitar per por de destruir les rodes dels seus carruatges, ja que els carros van ser fets per a (o per) l’Imperi Romà, eren tots iguals quant a espai entre rodes.

L’ample de via standard en USA de 4 peus i 8,5 polzades deriva de les especificacions originals per a un carro de guerra romà.

La pròxima vegada que et donin unes especificacions i et preguntis quin cul d’ase les va parir, pot ser que estiguis exactament en el cert, ja que els carros de guerra romans es van fer amb l’ample just per acomodar el del darrere de dos cavalls. Amb el que tenim la resposta a la pregunta original.

I ara ve lo bo. Hi ha una interessant relació entre la llançadora espaial i els culs de cavall.

Quan veiem una Llançadora Espaial en la seva rampa de llançament, notarem dos grans coets units als costats del principal tanc de combustible. Són els nomenats SRB (Solid Rocket Boosters) i són construïts per Thiokol en la seva factoria de Utah.

Els enginyers que els van dissenyar haurien preferit fer-los una mica més amples, però els SRBs havien de ser enviats per tren des de la fàbrica fins al lloc de llançament. La línia fèrria passa per un túnel en les muntanyes i els SRBs han de passar a través d’aquest túnel, el qual és lleugerament més ample que el propi ample de la via, la qual és aproximadament de l’ample de dos culs de cavall.

Per tant, les mesures del disseny dels coets impulsors del més avançat sistema de transport del món va ser determinat fa dos mil anys per l’ample del cul de dos cavalls.

Especificacions i burocràcies viuen per sempre.

Font:
http://historias_de_la_ciencia.lamevaweb.info/post/1052/40550

Quant a omalaled

Me llamo Fernando y soy un apasionado de la ciencia y admirador de los científicos y ténicos de todas las épocas. Espero disfrutéis sabiendo un poquito más de ellos.
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a El cul de dos cavalls

  1. denke diu:

    Aquesta dada em va semblar interessantissima des de el primer cop q em va arribar, i no deixa mai de sorpendre´m!

  2. omalaled diu:

    Ja ho crec i la veritat és que es bastant evident quan te la diuen però no s’adivinaria mai per un mateix.

    Gràcies pel comentari

    Salut!!

  3. omalaled diu:

    Moltes gràcies, T.

    Salut!!

Els comentaris estan tancats.